Kongsi Link Korang!

Friday 14 October 2011

MMM TAWAR KERETA ELEKTRIK DI MALAYSIA!

Keizo Ono (kanan) dan Takayuki Yatabe bersama
 kereta elektrik i MiEV di Subang dekat Kuala Lumpur


Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) akan memperkenalkan kereta elektrik, i MiEV (Mitsubishi Innovative Electric Vehicle) kepada wakil-wakil kementerian berkaitan, dalam usaha mempromosi penggunaan kenderaan bertenaga alternatif itu di negara ini.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Keizo Ono berkata, model i MiEV, yang boleh memuatkan empat orang, dijangka dilancarkan di Jepun pada 2009 sebelum diperluas ke beberapa pasaran utama dunia pada tahun 2010.
Pasaran Malaysia ujarnya, masih belum dipastikan kerana banyak lagi isu-isu berkaitan insentif cukai dan dasar kerajaan perlu diperhalusi sebelum boleh menyaksikan kereta elektrik itu dijual di negara ini.
”Oleh itu, kami akan mengambil peluang dengan adanya satu unit i MiEV yang dibawa khas untuk dipandu uji bukan sahaja kepada wakil media tetapi juga wakil-wakil kerajaan Malaysia,” katanya pada sesi pandu uji kereta tersebut di sini, semalam.
Kereta elektrik, i MiEV tersebut akan menjadi satu tarikan utama pada Persidangan Teknologi Petroleum Antarabangsa (IPTC) di sini dari 3 hingga 5 Disember ini.
Persidangan IPTC ialah antara persidangan teknikal paling menonjol di dunia untuk industri tenaga. Bertemakan ‘Memenuhi Keperluan Tenaga Ekonomi Dunia yang Berkembang’, persidangan itu akan memberi tumpuan kepada pemuliharaan tenaga, perubahan iklim dengan tenaga alternatif.
Sementara itu, wakil Pejabat Pengurusan Perniagaan i MiEV dari Jepun, Takayuki Yatabe berkata, sebanyak 40 buah kereta tersebut sedang diuji di semua bandar raya utama di Jepun pada masa ini, termasuk beberapa lagi di Eropah dan Amerika Syarikat.
Dalam konteks Malaysia, beliau berkata, sokongan daripada kerajaan adalah penting pada peringkat awal pembangunan kereta elektrik ini.
”Ini kerana selain isu berkenaan insentif dan cukai jualan, penggunaan kereta elektrik perlu dilengkapkan dengan infrastruktur sokongan seperti pusat mengecas bateri,” ujarnya.
Menurut beliau, Mitsubishi i MiEV beroperasi dengan pek bateri lithium-ion.
Katanya, bateri itu boleh dicaj untuk tempoh sekurang-kurang tujuh jam menggunakan arus 200-volt yang membolehkan i MiEV dipandu dalam jarak 160 kilometer (km) dengan kelajuan mencecah 130 kilometer sejam.
info: BULETIN UTAMA TV3 14/10/2011
www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment